X
تبلیغات
حمل و نقل و مدیریت شهری - کارگاه تخصصی حمل و نقل پایدار

علت حضور مدیر ارشد موسسه بین المللی حمل و نقل و توسعه استراتژی (ITDP) در تهران گزارشی بود که توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک تهران ارسال شده بود و طبق آن تهران در کنار چهار شهر دیگر دنیا به عنوان 5 شهر برتر دارای حمل و نقل عمومی پایدار انتخاب شدند.

آقای دکتر رهایی ریاست دانشگاه امیرکبیر سخنران افتتاحیه این کارگاه آموزشی بودند که پس از یادآوری فضیلت‌های ماه‌های رجب و شعبان، چند جمله‌ای راجع به مطالب کلی حمل و نقل شهر تهران صحبت نمودند.

آقای دکتر تشکری هاشمی ریاست «پژوهشکده حمل و نقل و سیستم‌های هوشمند» در ابتدای کارگاه پس از معرفی پژوهشکده مذکور، حمل و نقل عمومی تهران را مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد که در طراحی و برنامه ریزی خطوط BRT (بی آر تی) تهران با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همکاری داشته‌اند. وی افزود: آمارهاي مسافر – كيلومتر و تن – كيلومتر جا به جا شده در هر كشور نشانه هاي مهمي از ميزان تحرك و پويايي اقتصاد كشور تلقي مي شود. وي افزود: شاخص‌هاي تركيبي ديگري چون ميزان انرژي مصرف شده به ازاي تن – كيلومتر و يا مسافر – كيلومتر طي شده نشانگر كارآيي بخش حمل و نقل بوده و شاخصي چون تعداد كشته شدگان تصادفات به ازاي سفر – كيلومتر طي شده از جمله نشانه‌هاي سلامت بخش حمل و نقل به حساب مي آيد. تشكري هاشمي تصريح كرد: ويژگي زيربنايي بودن حمل و نقل از يك سو و سرمايه بر بودن آن از ديگر سو ايجاب مي كند برنامه ريزي حساب شده اي براي توسعه اين بخش انجام شود و لازمه اين كار و اطمينان از توسعه پايدار آن گسترش رويكرد علمي موضوع با در نظر داشتن مشخصات فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي حمل و نقل در كشور است. وي ادامه داد: جايگاه رقابتي دانشگاه صنعتي اميركبير در مقايسه با ديگر دانشگاه هاي كشور از حيث فعاليت‌هاي پژوهشي از يك طرف و پتانسيل موجود در بخش مهندسي حمل و نقل و ترافيك و سيستم هاي هوشمند حمل و نقل از طرف ديگر ايجاب مي كند كه علاوه بر فعاليت هاي آموزشي و تخصصي در بخش حمل و نقل، فعاليت هاي پژوهشي و كاربردي در زمينه مهندسي حمل ونقل در اولويت قرار گيرد.

دکتر تشكري هاشمی افزودند: فعاليت هاي چند سال گذشته در دانشگاه صنعتي اميركبير در شاخه مهندسي راه و ترابري و حمل و نقل و ترافيك مويد توان بالاي دانشگاه در زمينه هاي مختلف تحقيقات تئوريك و كاربردي مهندسي و لجستيك حمل و نقل و سيستم هاي هوشمند حمل و نقل است. وي گفت: دستيابي به اهداف برنامه ريزان حمل و نقل كه همواره افزايش ايمني و آرامش در سفر، كاهش هزينه و اثرات نامطلوب زيست محيطي، ‌كاهش مصرف انرژي و تأخيرهاي ناخواسته در طول سفر و در نهايت جلب رضايت مسافران و روان سازي جريان ترافيك و حمل و نقل است را به دنبال خواهند داشت. هاشمي تشكري افزود: مهندسان حمل و نقل همراه با متخصصان رشته هاي مخابرات و ارتباطات - الكترونيك - كامپيوتر با بهره جوئي از امكاناتي كه امروزه به عنوان رهآوردهاي IT شناخته مي شوند، 'سيستم‌هاي هوشمند حمل و نقل يا ITS ' را بوجود آورده اند. وي ‌درباره مهمترين عملكردهاي ITS را شامل مديريت و بهينه سازي جريان ترافيك و روانسازي حركت، مديريت و كنترل حوادث، پشتيباني وسايل نقليه امدادي، مديريت اخذ الكترونيكي عوارض، هزينه پاركينگ، خريد و رزرواسيون بليت، مانيتورينگ و كنترل حمل و نقل سبك و سنگين ، مديريت و ناوبري پيشرفته ناوگان حمل ونقل عمومي، مديريت حمل و نقل عمومي و مديريت و پشتيباني عابر پياده برشمرد. تشكري هاشمي با بيان اينكه بايد در حمل و نقل شهري به يك مدل تركيبي برسيم، افزود مترو، توسعه شبكه اتوبوسراني بي آر تي، تاكسيراني همه در كنار هم و همچنين مجهز كردن محدوده هاي ترافيكي به سيستم هاي هوشمند راهكارهايي در حل مشكلات ترافيكي در كلانشهرها بخصوص كلانشهري مثل تهران است.

ایشان در پایان سخنان خود به پروژه‌های در دست انجام این پژوهشکده اشاره نمودند و به حاضران نوید دادند که دوره دکتری حمل و نقل و سیستم‌های هوشمند به زودی در این پژوهشکده و با کمک یک دانشگاه کانادایی افتتاح خواهد شد.

قسمت اصلی کارگاه تخصصی حمل و نقل پایدار به عهده دکتر والتر هوک مدیر ارشد موسسه بین المللی حمل و نقل و توسعه استراتژی (ITDP) از آمریکا بود. ایشان راجع به تجارب جهانی در زمینه احداث و گسترش خطوط BRT) Bus Rapid Transit) صحبت نمودند. تجربه بی نظیر شهر بوگوتا و شهرهای لیما، احمد آباد، گوانگژو و... را تشریح کرده و به مزایا و معایب هر یک پرداختند. با اشاره به اینکه خطوط BRT شهرهای مختلف آمریکا اغلب از وسط خیابان کشیده شده اند، اظهار داشتند بهترین محل برای احداث خطوط و ایجاد ایستگاه خطوط اتوبوس بی آر تی در میانه خیابان است. کیفیت ایستگاهها و اجرای هنرهای تجمسی و محلی در ایستگاهها را از نقاط مثبت ایستگاه بر شمرده و اشاره کردند با توجه به شرایط آب و هوایی نوع ساخت ایستگاهها می تواند متفاوت باشد. ایشان روسازی بتنی را بهترین روسازی در محل ایستگاهها ذکر کردند چون در محل ایستگاهها اتوبوسها دائم ترمز میکنند و چنانچه روسازی آسفالتی باشد به دلیل تعداد زیاد اتوبوسها قطعاً خیلی زود خراب می‌گردد، وی افزود در محل اغلب ایستگاههای خطوط BRT تهران مشکل اعوجاج و خرابی روسازی آسفالتی مشاهده می‌گردد. ایشان وجود یک مرکز کنترل برای BRT را ضروری دانستند و اظهار داشتند که رانندگان اتوبوسها از طریق مانیتورهایی که در کابین راننده نصب می‌گردد باید با مرکز کنترل در ارتباط باشند تا در مجموع سرویس مطلوبیت به شهروندان ارائه نمایند. استفاده از مودهایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و تاکسی همگانی جهت فیدر BRT را یکی دیگر از اقدامات ضروری برای افزایش مطلوبیت BRT ذکر کردند و اظهار امیدواری نمودند که با گسترش مسیرهای دوچرخه سواری و افزایش تعداد دوچرخه همگانی در شهر تهران مطلوبیت استفاده از حمل و نقل عمومی نیز افزایش یابد. وی خطوط بی.آر.تی تهران را از نمونه های موفق به شمار آورده و خاطر نشان کردند که در بازدیدهایی که از خطوط داشتند خط 7 BRT تهران تراکم کمتری نسبت به بقیه خطوط دارند.

در ادامه آقای مهندس بهروز تجربه تهران در کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک را بیان کردند. ایشان اظهار داشتند که دوربین های کنترلی در مرز این محدوده نصب شده اند و تمام پلاک خودروها را برداشت کرده و به پایگاه اطلاعاتی مرکز کنترل ترافیک مخابره می‌نمایند، سپس چنانچه شماره پلاک خودرویی در لیست سفید این مرکز نباشد برای آن قبض جریمه صادر گردیده و به درب منزل فرد ارسال می‌گردد. وی همچنین در بخشی از سخنان خود اظهار نمودند که به علت تحریم ایران، طراحی و اجرای کنترل مکانیزه و هوشمند محدوده طرح ترافیک کاملاً بومی است و اغلب بازدید کنندگان خارجی سوال می نمایند که با کدام شرکت معتبر بین المللی همکاری داشته اید!

آقای مهندس خشایی پور سخنرانی چالش‌ها و اقدامات پیش روی تهران به منظور تحقق توسعه پایدار شهری را ارائه نمودند. وی اظهار داشتند که با توسعه و بهره برداری از شبکه خطوط متروی تهران و همچنین خطوط بی آر تی تهران از یک طرف و گسترش مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی از طرف دیگر، روند پایداری حمل و نقل در تهران تسهیل می‌گردد.

پروژه یکپارچه سازی سیستم‌های حمل و نقل عمومی و طراحی شبکه یکپارچه از دیگر مطالبی بود که توسط دکتر والتر هوک ارائه شد. در انتهای کارگاه نیز جلسه پرسش و پاسخ در رابطه با موضوعات مطرح شده و همچنین چالش های بی آر تی و ایستگاههای تبادل سفر برگزار گردید.

یکی از سوالات قابل توجه از رئیس پژوهشکده حمل و نقل و سیستمهای هوشمند در رابطه با اظهارات شخص ایشان بود که در لابلای سخنان خود اظهار داشتند «سالیانه آرم طرح ترافیک دریافت می کنند تا بتوانند با اتومبیل شخصی خود به دانشگاه امیر کبیر بیایند»؛ ایشان در پاسخ سوال یکی از حاضران که پرسیدند«شما خود به عنوان یکی از سخنرانان کارگاه حمل و نقل پایدار و از افرادی که تلاش در گسترش حمل و نقل عمومی دارید چرا اولین گزینه‌ای که به ذهنتان برای رسیدن به محل کارتان خطور می‌کند وسیله نقلیه شخصی است؟» اظهار داشتند که این آرم را سالیانه به همه اساتید دانشگاه می‌دهند و آنها نیز استفاده می کنند (!).

مسئله اصلی این است که برگزاری صدها کارگاه آموزشی، ساختن هزاران فیلم آموزشی و چاپ دهها هزار کتابچه فرهنگ سازی در زمینه استفاده از حمل و نقل عمومی به نتیجه نمی رسد مگر اینکه بالاترین رده های مدیریت شهری شخصاً از سیستم‌های حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا هم مشکلات این سیستم ها را ببینند و در صدد رفع آن برآیند و هم اینکه الگویی شوند برای همه شهروندان. به امید رسیدن روزی که شعار ندهیم و عمل کنیم.

+ نوشته شده در  90/04/15ساعت   توسط رضا بزرگمهرنیا  |